Duidelijke taal spreken is waar de wijk Oostindie voor staat. Hieronder in het kort over Oostindie zelf van naam tot ontstaan van de wijk.

Wijk met een doel

Onze wijk is niet zomaar gebouwd. Ondanks de grote woning behoefte in de gemeente Leek wilde de gemeente de wijk opzetten met behoud van de oorspronkelijke landschappelijke elementen. Dit thema is doorgetrokken naar de bouw van alle woningen: want duurzaamheid is wat al onze huizen, parken kleine plaatselijke voorzieningen met elkaar verbindt. Iedere buurt heeft zijn eigen specifieke karakter wat terug te vinden is in de straatnamen.

Naam kiezen

Wat is een betere naam voor deze gloednieuwe wijk dan het verbasteren van de oude benaming van de omgeving: oosteinde. Zo is ook de naam van het nabijgelegen gehucht Oostindiƫ onstaan, wat overigens wel met een trema wordt geschreven (uit wikipedia Oostindie). Rondom de naam is nog wat opspraak geweest omtrent de schrijfwijze met of zonder trema. Hieruit duidt de grote betrokkenheid van de omgeving bij onze prachtige wijk.

Het eerste huis

Waar eerst nog hazen en reeƫn hun woongebied hadden, werd langzaam maar zeker een woongebied voor met name jonge gezinnen.

In 2005 werd de eerste fase gestart. De eerste projectbouw huizen (straat Wilg) werden in het laatste kwartaal van 2005 gebouwd en vanaf januari 2006 opgeleverd. Het allereerste huis werd particulier gebouwd (straat Zuring) en werd al in het laatste kwartaal van 2005 bewoond.

Soms is op een rustige zondag in de ochtend dauw nog een verdwaalde haas door de straten gesignaleerd (2009). Wat een optimaal gevoel van de landelijke sfeer van onze wijk weergeeft.